Saturday 11 October 2014

Pemanjangan Zakar



Zakar manusia adalah organ seksual luar lelaki. Ia adalah untuk pembiakan, organ intromittent yang tambahan berfungsi sebagai duktus tempat buang air kecil. Bahagian-bahagian utama ialah akar (Radix); badan (corpus); dan epitelium zakar termasuk kulit aci dan kulup meliputi glans penis. Zakar terdiri daripada tiga tiang tisu: dua corpora cavernosa di sebelah punggung dan Corpus Spongiosum di antara mereka pada sebelah berkenaan dgn perut. Uretra lelaki manusia melalui kelenjar prostat, di mana ia disertai oleh duktus ejakulasi, dan kemudian melalui zakar. Uretra merentasi Spongiosum corpus, dan pembukaannya, meatus terletak di hujung zakar kelenjar. Ia adalah laluan untuk air kencing dan untuk pancutan air mani.

 Zakar adalah homolog kepada kelentit. Ereksi adalah proses yang berlaku semasa rangsangan seksual, ia juga boleh berlaku dalam situasi bukan seksual. Bentuk yang paling biasa pengubahan kemaluan adalah sunat, pembuangan sebahagian atau semua kulup mengikut pelbagai budaya, agama, dan kadang-kadangsebab-sebab perubatan.

Walaupun keputusan berbeza-beza menerusi pelbagai kajian, purata zakar tegang manusia adalah kira-kira 12,9-15 cm (5,1-5,9 dalam) panjang dengan 95% daripada lelaki dewasa yang termasuk dalam selang 10,7-19,1 cm (4,2-7,5 dalam). Umur dan saiz zakar tidak mempengaruhi ketegangan zakar seseorang.


Umumnya, zakar kita terbahagi kepada 3 bahagian, 2 ruang di atas (nama saintinfiknya Corpora Cavernosa), dan 1 ruang kecil di bawah (Corpus Spongiosum). Sila Lihat Gambarajah
Bila zakar anda menegang, zakar anda akan dipenuhi darah, memenuhi 3 ruang tersebut. Ruang Corpus Spongiosum adalah ruang yang diguna khusus untuk kencing dan pancutan mani.  Bagaimanapun Corpora Carvenosa, adalah ruang pemegang darah yang utama. Di sinilah 90% darah disimpan setiap kali zakar anda menegang.
Zakar anda kini terhad oleh panjang dan tebal saiz zakar anda, semaksima  yang boleh, di mana Corpora Cavernosa akan diisi dengan darah. Dengan ini, bermakna adalah mustahil untuk zakar anda membesar dengan sendiri, sekiranya darah memenuhi ruang Corpora Carvenosa tersebut  telah mencapai tahap tertinggi. Cara yang betul untuk pembesaran zakar adalah dengan membina dan membesarkan ruang Corpora Cavernosa. Ia hanya boleh dilakukan menggunanakan teknik dan peralatan yang khusus untuk membina dan membesarkan zakar.

No comments:

Post a Comment